Hem / Pressmeddelanden / Nej till kvinnoförnedrande reklam

Nej till kvinnoförnedrande reklam

14 december, 2001

Med anledning av klädkedjornas aggressiva marknadsföringskampanjer i juletid organiseras protester mot reklamens stereotypa och kvinnoförnedrande könsroller runt om i landet. Samtidigt höjs upprörda röster som förfasas över enskilda fall av skadegörelse på exempelvis Hennes & Mauritz reklamaffischer. Ett exempel är Anja Karlsson i Göteborg, som nyligen dömdes till böter för att i en öppen aktion av civil olydnad målat över en H&M-affisch med svart färg.

Ung Vänster menar att det är märkligt, att materiella skador på en reklamaffisch väcker större uppståndelse än det faktum att tusentals tjejer kontinuerligt drabbas av ätstörningar och dåligt självförtroende. Storföretagens egendom är tydligen mer värd än unga tjejers rätt att slippa utseendefixering och ouppnåeliga skönhetsideal.

Kampen för att förändra könsnormerna måste gå vidare, och föras på olika sätt. Därför ordnar vi demonstrationer och manifestationer mot ojämlikhet i skolan och i arbetslivet, vi arbetar långsiktigt med feministiskt självförsvar och med att stödja de jämställdhetsgrupper som bildas på allt fler skolor. Men till dess att vi sett någon förändring av företagens förnedrande och ansvarslösa reklamkampanjer kommer vi även att ge vårt fulla stöd till Anja och alla de andra runt om i landet som fått nog.

Ung Vänsters förbundsstyrelse 011215