Ung Vänster tar saken i egna händer och lyfter fram kvinnors historia

Kvinnors historia, Ung Vänster

Under hösten kommer Ung Vänsters klubbar och aktivister arbeta med en satsning på att lyfta kvinnors historia. Kvinnor är underrepresenterade i alla delar av samhället och flera undersökningar visar att särskilt skolundervisningen är skev i förhållande till kön och utrymme. Det handlar om hur mycket kvinnor som förekommer över huvud taget, men också om hur kvinnor skildras. Enligt DN finns 2015 läromedel för årskurs 8 med fler namngivna nazister än kvinnor. Siffror som togs fram i en statlig utredning 2010 visade att mäns perspektiv dominerar i historieundervisningens läromedel.

– Nu tar vi saken i egna händer. Vi är trötta på att osynliggöras av skolan och media. Det är en skandal att ännu en generation tjejer växer upp med en skolundervisning som inte visar verkligheten. Kvinnors historia hänger samman med jämställdheten i hela samhället och är en viktig smärtpunkt för könsmaktsordningen, säger Ung Vänsters förbundsordförande Hanna Cederin

Arbetet med satsningen kommer främst att bestå i att en tidning med information delas ut till högstadie- och gymnasieelever samt ordna föreläsningskvällar på ämnet. Ung Vänsters klubbar kommer också att undersöka hur skolundervisningen ser ut lokalt, exempelvis genom att titta på hur kvinnor beskrivs i läromedel. Målgrupp är i första hand eleverna, men krav riktas också mot skolan, media och myndigheter.

– Det ska inte vara unga tjejers egna ansvar att skaffa sig kunskaper, men det här är för viktigt för att vänta på. Det krävs konkreta och stora åtgärder som riktas mot myndigheter, lärare och läromedel. Vi tänker inte låta makthavare fortsätta blunda för kvinnors centrala roll genom historien, avslutar Cederin.

Här skriver Hanna Cederin mer om satsningen i blogginlägget Vem tror du att du är?

För mer information
Tove Liljeholm
Pressekreterare Ung Vänster
08-654 31 00
072-587 86 85
tove.liljeholm@ungvanster.se

Det finns ingen kommentar än, bli först!

Skriv en kommentar