Hem / Blogg / Bra kampanj mot sexistisk reklam från Sveriges Kvinnolobby

Bra kampanj mot sexistisk reklam från Sveriges Kvinnolobby

24 oktober, 2013

Idag drar Sveriges Kvinnolobby igång sin kampanj Reklamera som tar ställning mot sexistisk reklam. Kampanjen går ut på att uppmärksamma och anmäla könsdiskriminerande reklam.

Ser du en sådan bild – fota den och skicka till [email protected] eller hashtagga den med #reklamera. Kvinnolobbyn gör då en anmälan till Reklamombudsmannen och kontaktar företaget bakom reklamen.

Okej, du tycker man helt enkelt kan välja bort att påverkas av reklamen? Är det inte i så fall underligt att företagen varje år lägger miljardtals kronor på någonting som ändå inte spelar någon roll? Påverkan är ju liksom hela poängen med reklam. Reklam ska få oss att vilja ha någonting vi inte har. Så skapas behov av en annan rumpa, midja, andra bröst, annat hår, annan hudton och så vidare in i oändligheten.

Bakgrunden till kampanjen är en enkätundersökning som Sveriges Kvinnolobby gjort som visar att nio av tio unga kvinnor har mått dåligt över sin vikt eller sitt utseende på grund av reklam. Och andra siffror pekar på samma sak. Drygt en av tio sjuåringar har någon gång försökt banta och drygt var femte tjej mellan 13 och 15 år hoppar över skollunchen minst en gång i veckan. En studie som Karlstads tjejjour har gjort visar att 31 procent av högstadie- och gymnasietjejerna tyckte att de var för tjocka och 52 procent hade försökt gå ner i vikt. Men egentligen behövs inga siffror. Varenda tjej som går i eller har gått i högstadiet kan vittna om utseendehets, kroppsångest och knep för att gömma ett par kilon.

Och vad blir resultatet? Tja, för det första att halva befolkningen tvingas förhålla sig till omöjliga ideal. Och resultatet är lika väntat som nedslående, många rapporter talar sitt tydliga språk – gruppen unga tjejer mår allt sämre. Socialstyrelsens folkhälsorapport 2009 visar att en tredjedel av alla tjejer på gymnasiet upplever ängslan, oro eller ångest. Man tar också ut betydligt mer antidepressiva, lugnande och sömnläkemedel än tidigare. och nej, det är inte enbart reklamen som är boven i dramat, men skeva och könsstereotypa roller spelar definitivt roll.

Ja, eller hur! Gå in och gilla kampanjhemsidan på Facebook här.