Märk kroppsretuscherade bilder

Retuscherad reklam

Överallt i samhället finns reklam som framställer kvinnors kroppar på ett objektifierande och könsstereotypt sätt. Sexualiseringen av det offentliga rummet är extrem. På reklampelare, i tidningar och på TV används ett bildspråk som anspelar på en sexualisering av kvinnors kroppar. Kvinnor reduceras till objekt och förväntas ständigt vara tillgängliga på mäns villkor.

Sexistisk reklam sänder ut ideal som tjejer förväntas passa in i. Genom att ständigt beskriva ”den perfekta kvinnan” konstruerar skönhetsindustrin en skev verklighetsbild vi alla måste förhålla oss till. Metoderna för att skapa dessa bilder är många; modellers kroppar klipps ihop, kroppsdelar smalnas av och bröst förstoras.

Förvridna bilder av hur tjejer och kvinnor ska vara får förödande konsekvenser. Tjejers ohälsa är ett omfattande samhällsproblem som måste tas på största allvar. Bantning, ätstörningar och självskadebeteende blir vanligare allt längre ned i åldrarna. Varannan högstadietjej upplever att hon är för tjock och var tionde sjuårig tjej har någon gång försökt banta. Även om problemet ligger i tjejers underordning går det inte att komma ifrån att den kvinnobild som vi ständigt möter i reklamen är en bidragande faktor till tjejers ohälsa.

Det är inte acceptabelt att kvinnor retuscheras till oigenkännlighet och sedan förväntas leva upp till denna bild. Regleringen av vad som får visas i media och i det offentliga rummet behöver stärkas. Skönhetsindustrin tillåts förvränga vår verklighetsuppfattning till priset av tjejer och kvinnors hälsa, och vi har rätt att veta hur kroppar är på riktigt och vad som är lögn. Det är dags att avslöja de falska bilder vi ständigt möts av i det offentliga rummet. Vi vägrar låta reklamindustrin komma undan med att manipulera kvinnors kroppar. Ung Vänster kräver en lagstiftad märkning av kroppsretuscherade bilder.

 

Uttalande antaget av Ung Vänsters riksting 18-20 maj 2012.

Det finns 9 kommentarer till “Märk kroppsretuscherade bilder”

  • Mr. Mupp skriver:

    Vad ska vi göra med alla unga killars kroppar som exponeras och exploateras i reklam?

  • l.i skriver:

    Vad hjälper de ifall de är märkta med att de är retuscherade? Alla vet redan det innerst inne. Problemet ligger i att en SER dem.
    (+ Det är inte bara sexismen som ligger bakom sånt här, kapitalismen har utnyttjat sexismen genom att ställa omöjliga krav som får oss att tjäna oss dåliga = vi går och köper deras varor.)

  • Tjejen skriver:

    Jag personligen tycker att mycket av detta är sant, dock tycker jag att märka bilder kommer inte göra någon skillnad, det är samhället i helhet som måste ändras, det är inte bilderna i sig som orsakar anorexi etc, utan uppväxten. Och jag tycker inte att man ska fokusera på just kvinnor, då reklam på män oftast är på ”sexiga” underklädesmodeller, eller tex jeans reklam då männen i fråga endast bär jeanse och ett stycke 6-pack

  • Johan skriver:

    Man kan också börja från andra hållet: bara för att reklamen säger att ”så här borde du se ut”, finns det ingen anledning att anpassa sig. Trivs du med din så kallade övervikt, behåll den. Vill du gå ned, gör det för din egen skull – det är tillräckligt svårt. Detsamma gäller så kallad undervikt.

    För att komma med exempel från en gammal kampanj, då h&M sålde stringtrosor till barn: problemet ligger inte i att företag säljer skit utan i att vissa människor köper skiten.

    Vi måste odla självkänslan i varandra, både killar och tjejer. Det blir ingen omdaning av samhället om det unga gardet räknar celluliter…

  • Maria skriver:

    Jag tycker det är en bra början! Allt annat verkar ju ta sån jävla tid.

  • Malin Blomgren skriver:

    Äntligen! Äntligen börjar det tas initiativ! Jag har trots min begränsade energi kämpat och försökt så gott jag kunnat att använda min anorexi som verktyg i min kamp för att förändra allt som har satt mig och mina hundra tusentals sjuka systrar i den situation vi är. Jag har skickat långa brev, insändare och kommentarer och försökt utnyttja min kunskap och den ”kraft” jag trodde det skulle finnas i just mina ord, pga den situation jag är i. Jag har skrivit långa brev, bl.a till klädkedjan bikbok där jag bifogade en bild på min själv när jag vägde 47 kg (174 cm lång) och var iklädd ett par av deras jeans som jag tvingades köpa i storlek LARGE. Jag har kämpat länge, och jag tänker inte ge upp. Men trots de fina och ”sympatiska” ord jag fått i mailsvar och till synes imponerad och uppmuntrande respons jag än fått kring mitt engagemang så jag känner mig ändå alltid alldeles för ensam i min kamp. I slutändan finns det ingen som orkar göra något själv hur mycket de än håller med. Initiativ som dessa behövs! Jag vädjar till er å min och mina hundra tusentals sjuka systrar och bröders vägnar att inte ge upp och låta förslaget släppas och rinna ut i sanden. Vi har väntat på att någon ska bry sig och hjälpa oss. Äntligen har ett initiativ tagits som är så j*vla viktigt och jag ber er, låt det inte gå till spillo. Vi behöver den här chansen, vi har inte råd att förlora det här försöket. Jag vädjar till er att jobba för det här. Själv tänker jag fortsätta kämpa och kan jag bidra eller på något sätt hjälpa till i denna fråga så skulle jag göra allt jag kan.

    TACK FÖR ERT ENGAGEMANG!

    Mvh Malin

  • Katten skriver:

    Jag håller med fullt ut angående dagens och medias förvridna kroppsdelar. Däremot, tjejen på bilden för Gina Tricot-reklamen i bannern heter Klara och är en sund människa. Bilden på henne är inte retuscherad då hon i verkliga livet ser ut precis som på bilden. hon har under hela sin uppväxt varit lång och smal, detta råkar just vara precis som vårt förvridna ideal beskriver. Visst är det orealistiskt att alla kvinnor ”ska” se ut så men just nu råkar det vara så att vissa, bland annat hon, gör det helt naturligt. Att klanka ner på andra eller att banta eller vara missnöjd med sitt utseende brukar oftast vara resultatet av dåligt självförtroende, bland annat på grund av sjuka ideal i media. Tyvärr är det dock för tillfället orealistiskt att ideal i media förändras, detta på grund av att media och reklam säljer när folk får vad de vill ha och tråkigt nog vill majoriteten av världen idag ha bilder på pinnsmala långa tjejer. Fokusera istället er energi på på att hjälpa unga att inse att de duger precis som de är, i alla former, färger och utseenden. För visst skulle livet vara tråkigt utan variation!?

Skriv en kommentar