När Jan Björklund beskriver läget i den svenska skolan, tar han alltid i till bristningsgränsen. Här finns inte plats för nyanser. O nej – i svart, svart, svart ska bilden av ”flumskolan” tecknas. Idag är det yrkeslärarutbildningens tur att få sig en avhyvling. Yrkeslärarna har tydligen, liksom yrkeseleverna, för stora kunskaper. Fy för sånt, menar Björklund och slår ett slag för att sänka kunskapsnivåerna bland dessa handens männskor. Synd bara att han ljuger.
Björklund gör en stor sak av att yrkeslärarutbildningen är treårig, att det krävs dels tre terminer pedagogik och tre terminers högskolepoäng i ett yrkesrelevant ämne för att bli gymnasielärare i yrkesämnen. Men utbildningsministern vet säkert att det i själva verket sällan ser ut så. Han vet nog att det finns möjlighet att validera yrkeserfarenhet, dvs. att ”kvitta” relevant erfarenhet mot högskolepoäng, och att man därför inte alls tvingar ”den erfarne byggnadsarbetare som vill överföra sina yrkeskunskaper till byggelever att sätta sig tre år på lärarhögskolan”. Men det låter lite ruggigare med tre års utbildning, än med två eller ett och ett halvt, så för den retoriska effektens skull så får verkligheten stryka på foten.
Själv tycker jag angående yrkeslärare, att det är bra och rimligt att de får validera sina yrkeserfarenheter. Däremot tycker jag inte att de ska vara sämre rustade vad gäller den pedagogiska delen än sina arbetskamrater. Vad är det för märklig syn på lärande och kunskap egentligen – som att man inte behöver lika gedigna kunskaper i pedagogik, didaktik och så vidare när man har yrkesämnen. Ett bisarrt resonemang. Självklart är det lika utmanande att undervisa i karaktärsämnena på frisör-, bygg-, eller hotell och restaurangprogrammet, som det är att undervisa i svenska eller historia. Självklart ska yrkeslärarna få en lika bra utbildning som andra lärare.
_________________________
Uppdatering: en smart kompis till mig kom med en tanke – risken är förstås stor att det här är en försmak inför vad som komma skall i lärarutbildningsutredningen. Det blir nog så att fler lärarkategorier får så kort pedagogisk del i utbildningen som ett år, om inte alla.