Hej Hej Blekk!

Jag läste ditt blogginlägg där du kommenterade ett amerikanskt internet-fenomen med budskapet ”This is what a feminist looks like”. Vissa har nu delat det apropå Ung Vänsters flyer med texten ”Så här ser en feminist ut” som kom ut i måndags. Även om ditt inlägg skrevs långt innan tänkte jag att det förtjänar att bemötas utifrån hur vi tänkt.
Din blogg är grym, förresten. Jag tycker till exempel att du har helt rätt i att det är problematiskt att fokus så ofta ligger på hur vi ser ut. En av mina personliga käpphästar när det gäller feminism och utseendehets är det här med att alla ska vara ”vackra” jämt och ständigt (ta ex Dove) när fokus borde ligga på att kvinnor ska slippa vara vackra. Vi ska kunna vara tjocka och fula utan att det berövar oss makt och utrymme, precis som Gerard Depardieu. Ofta tror jag att när utseendehetsen sker i feminismens namn handlar det egentligen om att kapa vår kamp för att sälja nåt eller helt enkelt om att det är bekvämt att spela med i könsmaktsordningens villkor. Hur som helst, det där var ett stickspår. Det hänger samman med den viktiga poäng du gör i inlägget – det ska vara irrelevant hur vi ser ut. Med det sagt tycker jag att det är svårt att jämföra den amerikanska kontexten med Sveriges. Där är feminismen stigmatiserad, här (snart?) mainstream vilket gör att åtminstone jag har större förståelse för att den typen av grej får genomslag just där.
Du skriver att såna kampanjer som den amerikanska antingen handlar om att motbevisa fördomar eller att visa på mångfald, men vår feministiska offensiv är varken eller. Vår flyer har inget att göra med ”This is what a feminist looks like”. Att det står ”Så här ser en feminist ut”är mest en kul, praktisk grej så att folk kan ta en selfie och så att de aktivister som delar ut flyern gör ett synligt statement. Det handlar om något så enkelt som att ta ställning och vara stolt över att man är feminist. Det hade lika gärna kunnat stå typ ”Kolla – en feminist”. Det är väl lite trist om det missuppfattas, men det här med att fota sig är en bisak.
Den feministiska offensiv som flyern egentligen handlar om om man läser på baksidan eller på vår hemsida är däremot något mycket större än en selfie eller ett enkelt ställningstagande. I vår valplattform ställer vi krav på ett Sverige för oss, och i den är den feministiska offensiven en bärande del. Kraven handlar bland annat om kvinnors situation på arbetsmarknaden, rätten till sin egen kropp och unga tjejers ohälsa. Under åtta år med en borgerlig regering har högerpolitiken på riktigt ökat inkomstskillnaderna mellan könen och pressat tillbaka kvinnors livsutrymme genom att skjuta mot välfärden och arbetsrätten. Det kommer inte räcka med en ny regering eller ett gäng nya ministrar som råkar kalla sig feminister för att ge kvinnor mer makt och utmana könsmaktsordningen på allvar.
Underordningen av kvinnor handlar om makt och inte om hashtags. Under valrörelsen säger vi att det behövs en feministisk offensiv som flyttar makt från män till kvinnor. Vi vill kasta ut Alliansen från Rosenbad, men den nya regeringen måste driva en ny politik. Våra krav kan genomföras idag och skulle vara en förändring, men är såklart inte tillräckliga. För oss är feminism mer än identitet, normkritik eller Facebook-bilder. Under de kommande två veckorna kommer Ung Vänsters klubbar och aktivister lägga extra mycket fokus på den feministiska offensiven. Förutom att driva kraven hårt kommer vi ordna feministiskt självförsvar och separatistiska fritidsaktiviteter, vara stöttande systrar på stan, göra aktioner och på en massa andra sätt bedriva feministisk praktik. Vi har en stolt historia av kvinnokamp och en grundlig analys om hur könsmaktsordningen måste störtas genom kamp. Det får inte drunkna i en felaktig idé om att vi försöker kopiera en tveksam amerikansk nätkampanj.
Hoppas vi ses i kampen!

Hanna Cederin, förbundssekreterare Ung Vänster

Det finns ingen kommentar än, bli först!

Skriv en kommentar