Ni har säkert sett restaurangernas reklam om sänkt krogmoms. Olika ordvitsiga annonser om ”moms” och ”mums” och allt vad det är. Anledningen är regerings beslut om att vid årsskiftet sänka momsen från 25 till 12 procent. Förändringen motiverades av regeringen med att det skulle bli fler jobb, särskillt för unga. Lena Tjäder skrev i förra veckan om hur regeringens satsningar på sänkt arbetsgivaravgift inte lett till några nya jobb. Och det är inget annorlunda i det här fallet.
För med facit i hand har jobben inte blivit fler utan tvärt om – färre. Det är till och med så illa att Hotell- och restaurangfacket har tvingats höja a-kasseavgiften för att klara kostnaden av att allt fler står utan arbete.
Det är uppenbart att högerregeringen har helt andra prioriteringar på sin agenda. Man strör presenter värda miljoner över företagen samtidigt som man inte rör ett finger för att skaffa fram jobb till oss unga. Det kommer gärna med fina ord och floskler om att det ska löna sig att arbeta, men ett talande faktum kan man inte sopa under mattan – att arbetslösheten är högre nu än innan regeringen satte sig vid rodret.