Hem / Blogg / Kvalitet vs. kvanitet

Kvalitet vs. kvanitet

13 maj, 2009

Sjukvårdsupplysning via telefon är bra. Jag har använt mig av det ett par gånger. Det är ett smidigt sätt att få ett snabbt svar och råd om man känner sig lite sjuk, men inte vill eller har möjlighet att dra iväg till vårdcentralen, och ett bra sätt att använda sig av sjuksköterskors professionella kompetens. Det här gör dock att jag känner mig allt annat än trygg att använda mig av sjukvårdsupplysningen om jag skulle behöva det framöver någon gång, med tanke på att jag bor i ett av de län där landstinget har lagt ut tjänsten på ett privat bolag, som uppenbarligen sätter det egna bokslutet före patienternas behov. 1000 kronor mer i lön får den sjuksköterska som halverar samtalstiden, jämfört med snittet i landet, och håller rådgivningstiden under 3,48 minuter. Kvaliteten får inte försämras på grund av detta, säger företaget, då ryker bonusen. Fy fan, för att jobba under sådana villkor!

Det här är ett uppenbart exempel på några av privatiseringarnas konsekvenser. Medan företag kan hitta nya marknader att håva in cash från, är det personal och brukare som betalar priset. Skattepengar som skulle gått till välfärdsverksamhet, blir till vinster åt aktieägare. Kvaliteten försämras, samtidigt som det i längden blir dyrare för oss som betalar och använder systemen. Vad var det nu högern brukar säga? Jo, just det: “ansvarsfullt användande av skattepengar”. Tjena.

Apropå privatiseringar, så ser jag fram emot att läsa den här boken.