Erik Berg skriver idag förtjänstfullt om entreprenörer och innovatörer. För er som vill kräkas på hypen kring entreprenörskap, ung företagsamhet i skolan, utförsäljningen av vår gemensamma välfärdssektor till vård-och-skola-entreprenörer, är läsningen ren njutning. Ett axplock:
I sin ambition att upphöja entreprenören till en nutida hjälte hoppas näringslivet att innovatörens glans skall smitta av sig till entreprenören, företagaren. När förväxling uppnås, då människor tror att innovatörer i regel också är entrepenörer, eller att entreprenörer ofta skulle sitta på särskilt innovativa idéer, då har kampanjen lyckats.
I verkligheten är innovatörer och entreprenörer helt artskilda. De betraktar verkligheten från två mycket olika perspektiv.
När innovatören frågar sig ”går det att göra?” frågar sig entrepenören istället ’går det att sälja?”
(…)
”Idag ska entreprenörskapet frälsa landet. Ska det va nått så ska det va en företagare. Fjuniga försäljare som odlats fram i Ung Företagsamhets indoktrineringskuvöser hyllas med helsidor i pressen när de sålt servetter i Nordstan, medan tjejerna som läser omvårdnadsprogrammet för att ägna livet åt något så oglamoröst nyttigt som att ta hand om äldre och sjuka, går hela sin skoltid utan att någonsin få höra utifrån att de är viktiga.”
Läs hela här.