Överallt i samhället finns reklam som framställer kvinnors kroppar på ett objektifierande och könsstereotypt sätt. Sexualiseringen av det offentliga rummet är extrem. På reklampelare, i tidningar och på TV används ett bildspråk som anspelar på en sexualisering av kvinnors kroppar. Kvinnor reduceras till objekt och förväntas ständigt vara tillgängliga på mäns villkor.
Sexistisk reklam sänder ut ideal som tjejer förväntas passa in i. Genom att ständigt beskriva ”den perfekta kvinnan” konstruerar skönhetsindustrin en skev verklighetsbild vi alla måste förhålla oss till. Metoderna för att skapa dessa bilder är många; modellers kroppar klipps ihop, kroppsdelar smalnas av och bröst förstoras.
Förvridna bilder av hur tjejer och kvinnor ska vara får förödande konsekvenser. Tjejers ohälsa är ett omfattande samhällsproblem som måste tas på största allvar. Bantning, ätstörningar och självskadebeteende blir vanligare allt längre ned i åldrarna. Varannan högstadietjej upplever att hon är för tjock och var tionde sjuårig tjej har någon gång försökt banta. Även om problemet ligger i tjejers underordning går det inte att komma ifrån att den kvinnobild som vi ständigt möter i reklamen är en bidragande faktor till tjejers ohälsa.
Det är inte acceptabelt att kvinnor retuscheras till oigenkännlighet och sedan förväntas leva upp till denna bild. Regleringen av vad som får visas i media och i det offentliga rummet behöver stärkas. Skönhetsindustrin tillåts förvränga vår verklighetsuppfattning till priset av tjejer och kvinnors hälsa, och vi har rätt att veta hur kroppar är på riktigt och vad som är lögn. Det är dags att avslöja de falska bilder vi ständigt möts av i det offentliga rummet. Vi vägrar låta reklamindustrin komma undan med att manipulera kvinnors kroppar. Ung Vänster kräver en lagstiftad märkning av kroppsretuscherade bilder.
Uttalande antaget av Ung Vänsters riksting 18-20 maj 2012.