Hem / Pressmeddelanden / Ja-sidan gör bort sig med kvinnosatsning

Ja-sidan gör bort sig med kvinnosatsning

12 augusti, 2003

– Ja-sidan talar om ökat inflytande och om samarbete för att stärka kvinnors situation. Det är ett hån. För det är ju precis tvärtom. Verkligheten motsäger dem på varje punkt. På så sätt är det väldigt välkommet att ja-sidan nu ger sig in i debatten så här. De skämmer ut sig, säger Breitholtz, Ung Vänsters ansvarige för jämställdhetsfrågor.

Hon är en av de kvinnliga debattörer som reagerar starkt på att fyra prominenta kvinnliga politiker – Anna Lindh (s), Margot Wallström (EU-kommissionär), Marit Paulsen (fp) och Gunilla Carlsson (m) – nu ska samarbeta ytterligare för att att ge ja-kampanjen inför folkomröstningen ett lyft.

– Det här elitens kvinnor. De verkar helt sakna kontakt med de problem som en mycket stor majoritet av Sveriges kvinnor konfronteras med. Ett EMU-medlemskap innebär tryck på ytterligare nedskärningar i offentlig sektor. Den europeiska centralbanken har uttryckligen krävt det av medlemsländerna. Vi vet vad det innebär för kvinnors möjligheter, när till exempel barnomsorg och äldrevård privatiseras.

– Målet inom EU-området fram till 2010 är att ynkliga 33% av barnen skall ha tillgång till dagis. Målsättningen är att bara 70% av den arbetsföra befolkningen ska vara sysselsatt. För kvinnor är det pinsamma målet 60%. Jämför man kvinnors sysselsättningsgrad i Sverige med hur det är i EMU är det också uppenbart att skillnaderna är stora. Det beror just på den skandinaviska välfärdsmodellen och den kommer att utsättas för mycket hårt tryck vid ett EMU-medlemskap.

– Det knäppaste är nog Marit Paulsens påstående om att svenskarna passar så bra i EU eftersom ”konsensusträvande, konflikträdsla och lagomtänkande” är honnörsord i Bryssel. Då har man inte förstått särskilt mycket av vad kvinnokampen handlat om. Det som förbättrat kvinnors situation runt om i världen är knappast ”konsensusträvande, konflikträdsla och lagomtänkande”. Precis tvärtom. Det är att man påpekat att det finns konflikter och tagit de konflikterna. Om folk resonerat som Marit Paulsen hade inte någonting hänt.

– Anna Lindh & co. verkar tro att kvinnor är korkade. De kommer nog att bli förvånade när de ser att folk inte låter sig luras. Jag läser i DN att dessa fyra ska ”ge ja-kampanjen ett lyft”. Visst behöver ja-kampanjen ett lyft, men det här är ett magplask, avslutar Tora Breitholtz.

För mer information, kontakta Tora Breitholtz: 08 – 654 31 00 eller 070 – 739 97 07.