Hem / Pressmeddelanden / Uttalande angående Sveriges ordförandeskap i EU

Uttalande angående Sveriges ordförandeskap i EU

20 januari, 2001

Sverige är ordförandeland i EU. Det lär inte ha undgått någon. Ordförandeskapet har inte bara lett till att en massa pengar satsas på ministermöten och tillhörande jippon. Med ordförandeklubban har också följt ett nytt avancerat dubbelspel från socialdemokraternas sida. Göran Persson talar med kluven tunga. I de fina salongerna i Europa talar han om fördjupat samarbete och att leda EMU-projektet. Inför det svenska folket används en retorik som antyder att svensk socialdemokrati på ett halvår ska lösa samtliga problem i Europa och resten av världen.

De viktigaste frågorna sopas på så sätt under mattan. Att EU är ett odemokratiskt och slutet system döljs bakom fina men betydelselösa fraser om svensk offentlighetsprincip. Att EU med rasande fart är på väg mot ett Europas förenta stater utan folklig förankring döljs bakom en massa löften om en stark svensk linje om fortsatt mellanstatlighet. Löften som vi redan sett svikas gång på gång i EU-debatten.

Den allra viktigaste frågan är att svenska folket blivit utlovat en folkomröstning om EMU. Det kräver debatt. Regeringens linje att helt bortse från detta när EU ska populariseras ute i stugorna visar på arrogans inför svenska folket. Men att UD och regeringskansliet gärna vill glömma motståndet mot EU och EMU innebär inte att vi tänker låta dem glömma.

Ung Vänsters förbundssstyrelse 010121