– Vi går inte in i den politiska striden. Den får andra utkämpa, säger skolverkets generaldirektör Per Thullberg och ger sig in i en av de mest infekterade frågorna i skolan idag. Verket vill införa betyg redan i sjuan och införa skriftliga betygsliknande omdömen redan i femman. Per är medveten om att detta är känsligt, men han anser att detta är nödvändigt för att komma till bukt med de stora problem som han ser i skolan. De problem han sett är bland annat att eleverna inte klara de nationellt uppsatta målen.
Att elevernas misslyckande i skolan endast handlar om avsaknad av en morot och piska (betyg) är uppenbarligen en logisk slutsats i herr Thullbergs värld. I min värld är det snarare brist på pengar som torde vara problemet.
Jag har fyra syskon, jag är äldst. När jag började skolan fick jag mina skolböcker, vi fick pennor och det fanns allt som oftast en extra resursperson i klassrummet att fråga om hjälp av. Den skolan jag lärde känna var absolut inte perfekt, men att påstå att den nedrustning av statlig och sedermera kommunal skola som vi sett under de senaste 15 åren inte gett några märkbara resultat är pinsamt. När mitt minsta syskon började skolan fanns inga skolböcker att få, pennorna fick mamma köpa och resurspersonen kunde man se i himlen efter.
Där har vi problemet. En skola som rustats ner till oigenkännlighet, där barn som behöver mer hjälp inte får det, där klasserna växer och där friskolorna snor åt sig pengarna som borde hamna i den kommunala.
Ur det perspektivet är det snarare logiskt att skolan i Sverige har problem med de uppsatta målen. Och som ett brev på posten kommer krav på mer kontroll och mer betyg.
Per Thullberg, kan det inte vara så att det är rimligare av skolverket att kräva mer resurser till skolan så att alla elever har en chans att tillgodogöra sig skolgången istället för att springa borgarnas ärende och kräva störa betygshets?
Nä, jag ber nog herr Thullberg att sätta sig vid sitt skrivbord igen och tänka igenom förslaget ett varv till. När du har tänkt lite till så hoppas jag att nästa rapport snarare handlar om mer pedagogisk personal i skolan, mindre klasser, mer skolgympa, mindre betyg.
En skola som är byggd för alla oavsett bakgrund, likvärdig för alla!
Sara Svensson,
Ung Vänsters verkställande utskott,
Malmö 050511