Moderata ungdomsförbundet har startat sin kampanj till förmån för äganderätten. "Jag älskar att äga" är titeln. Kampanjen går ut på att förvilla och manipulera den viktiga debatten om ägande. Man blandar ihop saker som ägande av personliga tillhörigheter som tandborstar, mobiltelefoner etc, med ägande av företag. Det är naturligtvis att blanda äpplen med päron.
Ungmoderaternas kampanj handlar som vanligt om att försvara överklassens intressen och rätt att leva på andras arbete genom passivt ägande. Precis som i början av 1900-talet vill högern att de som har mest pengar ska ha mest makt. Det är en odemokratisk attityd som Ung Vänster alltid kommer att bekämpa.
Gunnar Strömmer kan vara lugn: om vi fick bestämma skulle vi inte ta hans smutsiga kalsonger. Däremot skulle vi vilja se ett gemensamt ägande av viktiga storföretag. Ett demokratiskt ägande som bygger på principen "en skalle – en röst" istället för ungmoderaternas variant "en krona – en röst".
Muf förstår kanske inte att de har gjort bort sig. De har gjort alltför tydligt på vilken sida de står, även om de försöker lägga ut dimridåer genom att prata om "Alis seveneleven butik". Ung Vänster tackar trots allt Ungmoderaterna för att de gjort debatten tydligare. Från och med nu kan knappast någon tveka att Muf företräder överklassen, medan Ung Vänster står på folkets sida.
Makten åt folket.
Ung Vänsters förbundssstyrelse 000903