Hem / Artiklar / Uttalande transfrågor och feminism

Uttalande transfrågor och feminism

2 mars, 2021

Under de senaste månaderna har en debatt om feminismens förhållande till transpersoner växt fram. Delar av denna debatt har varit destruktiv och splittrande. I en tid då reaktionära krafter stärks ser vi ett behov av en enad kamp mot könsmaktsordningen, och när en våg av transfobi sköljer över den offentliga debatten behövs rörelser som står på transpersoners sida och tar politisk kamp.

Det finns ingen plats för transfobi i vår feministiska rörelse. Vi ser att könsmaktsordningen är grunden för förtrycket av kvinnor och transpersoner. Det är mot könsmaktsordningen vi måste organisera oss. Att stigmatisera och exkludera transpersoner skadar både transpersoner och hela den feministiska rörelsen.

Våra erfarenheter av könsmaktsordningen skiljer sig åt. Det finns ingen politisk analys som beskriver allas upplevelser utan att bli ytlig och platt, och ingen strategi som är rätt i alla lägen. Men denna bredd av erfarenheter bör ligga till grund för en mångfald av strategier mot könsmaktsordningen, inte gränsdragning och exkludering bland alla oss som förtrycks av den.

Ung Vänster är en rörelse av och för unga som vill bygga en rättvis och jämlik värld. Bland våra medlemmar finns erfarenheter från alla delar av den unga arbetarklassen, och det är en av våra största styrkor. Vi ser att vår teori och praktik för transkamp är otillräcklig idag, och vi kommer utveckla dem under kommande år. Vi har viktiga diskussioner och strategiska vägval framför oss, och en grundval för dessa är respekten för alla våra medlemmars erfarenhet och identitet.

Antaget av FS 201128